what's on my mind

what's on my mind

torsdag 19 april 2012

Drömjobb

Jag har kommit på vad mitt dröm jobb är.

Jag har aldrig varit särskilt motiverad till att jobba, eller att göra något slags jobb.
Det enda jag gillat är att studera språk och skriva fanfiction (eller ja, skriva överhuvudtaget).
Sedan har mina intressen varit så fruktansvärt olika att det är svårt att kombinera dom till något konkret yrke.
Jag menar dans, språk, resa, sång, skriva, läsa romaner, Asien, mode (& shopping)... det är rätt utspritt.

Men så hade vi en lektion med våran engelska lärare, som är från London som frågade mig under en lektion, "Vad skulle ditt drömyrke vara?"
Och jag tänkte på just det jag skrivit ovan, att det är så utspritt, "Jag vet inte" sa jag "för jag har så olika intressen"..."men jag gillar att resa" sade jag och tillade "och så gillar jag att skriva, främst på engelska."

"Okej" sa läraren "så rese-skribent då?"
Och det gick upp ett ljus för mig. Varför har jag aldrig tänkt på det innan?!


Så här i efterhand så tror jag att jag antagit att om man är reseskribent så måste man ha gjort någon slags journalist utbildning. Och journalist har jag aldrig velat bli. Jag läser inte ens nyheterna varje dag, ha ha ha!
Men så träffade vi en gäst föreläsare idag på Public Relations som har sitt egna företag i Barcelona som har som sido-jobb att en gång i månaden åka till något land på uppdrag av en tidning och skriva om hur det var där.

Jag passade på att fråga hur han gick till väga för att bli reseskribent, eftersom han varken var utbildad inom turism eller journalism. Han hade någon slags affärs-examen. Men han gav mig lite tips i alla fall och jag ska börja skriva så mycket jag kan om mina resor. Det första jag måste göra är att skaffa mig en halv miljon följare på en blogg! Piece of cake!
Sedan får man ha mycket kontakter och mycket tur tror jag.

Nu läste jag på Vagabonds hemsida att man måste vara utbildad till Journalist. Men det ju jätte många som har resebloggar som inte är journalister, så varför inte börja med en liten reseblogg och se om man får lite följare?

Några frågor återstår, hur får man följare? Hur ofta ska man blogga? Om man inte har råd att resa så mycket, hur ska man då bygga upp en följar-skara? På vilket språk ska man blogga?

Jaja, nu ska jag plugga lite spanska inför provet imorgon.
Hej hopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar